Varusteiden hoito

Uimarina sinun on itse huolehdittava käytössäsi olevien henkilökohtaisten varusteidesi puhdistuksesta ja muusta mahdollisesta huollosta.

Pidemmälle ehtineillä uimareilla on mahdollisuus säilyttää osaa varusteista uimahallin tiloissa, esimerkiksi ns. verkkokassi sisältäen räpylät yms. Uimahalli on kuitenkin haastava ympäristö varusteiden säilyttämiseen. Varusteet eivät pääse kunnolla kuivumaan harjoitusten välissä, mikä aiheuttaa usein sen, että varusteet ja erityisesti verkkokassi alkavat haista epämiellyttävältä. Haju on samantyyppinen kuin huonosti kuivuneella pyyhkeellä tai muulla tekstiilillä.

Porin Uimaseura on yhdessä Porin kaupungin terveysviranomaisten kanssa tehnyt ohjeet varusteiden puhdistamiseen. Lue ja lataa ohjeet tästä.

Puhdistus tapahtuu kerran kuukaudessa ja puhdistamisesta vastaa uimari itse. Varusteverkkokassi viedään kotiin ja puhdistetaan siellä. Valitettavasti puhdistus ei onnistu keskitetysti uimahallilla sen korkean käyttöasteen ja rajallisten tilojen vuoksi. Uimaseura puhdistaa yhteiset varusteet, esimerkiksi vesiralliryhmien käyttämät tarvikkeet.